شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان

شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان

ارزیابی عملکرد سازمان
معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان
شاخص های ارزیابی عملکرد سازمانها
رابطه مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد
پایان نامه ارزیابی عملکرد
پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان

 

مقدمه 
امروزه نقش نظامهای ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمانها کاملا شناخته شده است. ازریابی عملکرد سازمانها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می باشد، در واقع مقوله ارزیابی عملکرد، توجه به “باید” و “هست” است. با استفاده از ارزیابی است که می توان به شکاف میان عملکرد و هدف دست یافت. در هر سازمانی مجموعه فعالیت ها و عواملی هستند که در ارتباط با یکدیگر و محیط، عملکرد نهایی آن را می سازند. پس این مجموعه ها باید مورد سنجش قرار گیرند تا بتوان نسبت به آن آگاهی یافت. البته این امر از آنجا ناشی می شود که در دنیای پر رقابت امروزی، تنها شرط بقاء و حضور در عرصه فعالیتها، صحت عمل و برخورداری از کارآیی و اثربخشی است و اینها بدست نمی آید مگر با برنامه ریزی، نظارت، کنترل و ارزیابی مستمر فعالیتها. در همین راستا مدل های تعالی سازمانی  بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. 

در واقع مدلهای تعالی سازمانی، در پی پاسخ به این سؤال هستند که سازمان برتر چگونه سازمانی است، چه اهدافی را دنبال می کند و معیارهایی که بر رفتارهای آن حاکم هستند، چیستند. با بکارگیری این مدل ها ضمن اینکه سازمان می تواند میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهد، می تواند عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کند. امروزه اکثر کشورهای دنیا، با تکیه بر این مدلها، جوایزی را در سطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. در بین این مدلها، مدل تعالی سازمانی، بعنوان یکی از جامع ترین مدلهای ارزیابی عملکرد شناخته شده است و الگویی برای بسیاری از کشورهای دیگر در طراحی این جوایز بوده است. مدل تعالی سازمانی به عبارت دیگر تصویری کلان از نقشه ای است که هر سازمان می تواند از آن بهره گیرد تا ابعاد مختلف مدیریتی و عملیاتی خود را در قالبی یکپارچه و جامع بهبود و تعالی بخشد.

 

 

اهمیت ارزیابی و مدیریت عملکردبهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم هم افزایی   ایجاد می کند که این نیروها می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شود. دولت ها و سازمانها و مؤسسات تلاش جلو برندهای را در این مورد اعمال می کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان پذیر نیست.

لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه گیری می گوید: «هر گاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم، می توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می دانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید» (رحیمی، 1385، 36). علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هر چه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم نمی توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه تحلیل های سازمانی عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی باشد. همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازه گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است (Jollands., 2006).

 

 

ارزیابی و اندازه گیری عملکرد بازخورد لازم را در موارد زیر ارائه می کند:
    با پیگیری میزان پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده مشخص می شود که آیا سیاست های تدوین شده به صورت موفقیت آمیزی به اجرا در آمده اند یا خیر؟
    با اندازه گیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین ارزیابی و اندازه گیری و رضایت کارکنان و مشتری ها مشخص می شود آیا سیاستها به طور صحیح تدوین شده اند یا خیر؟
    ارزیابی و اندازه گیری عملکرد امکان شناسایی زمینه هایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آنها بنماید را میسر می سازد و به شناسایی فرصت ها و محدودیت ها کمک می کند.
    ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران در تصمیم گیری های مدیریتی خواهد بود. چرا که بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیم گیری های مدیریتی از طریق اندازه گیری و ارزیابی سیستم عملکرد و ارزیابی سیستم عملکرد فراهم می آید.

هر تلاشی که به منظور دستیابی به موفقیت صورت می گیرد باید دارای چارچوبی باشد و بهبود عملکرد سازمانی باید بر آگاهی فرآیندی باشد که چرخه عملکرد نامیده می شود. هر برنامه بهبود، عملکرد سازمانی باید از اندازه گیری عملکرد و بعد ارزیابی عملکرد شروع نماید(علوی و مشفق، 1387). طرحهای ارزیابی و مدیریت عملکرد باید مبتنی بر بهبود مستمر باشند نه مبتنی بر فرهنگ سرزنش و تخطئه. مهمترین اصل ارزیابی عملکرد، اطمینان از این موضوع است که سیستم ارزیابی برای تضمین ارائه خدمات به کاربران، باید مبتنی بر بهبود مستمر نه بر فرهنگ ملامت و سرزنش باشد. اگر عملکرد یک شاخص خاص پایین تر از میزان متوسط باشد، لازم است که بر شناخت علل اشتباهات و نحوه برخورد با آن علل در آینده توجه شود اگر مدیریت بخواهد فرد یا بخشی را سرزنش کند، اغلب این کار نا عادلانه و نقطه مقابل بهره وری خواهد بود ( (Moullin, 2004تهیه و اجرای طرح ارزیابی شایستگی و مدیریت عملکرد کارکنان باید با همکاری مشترک مدیران و واحد های اجرائی انجام شود. 

 

 

 

فهرست مطالب
مقدمه    3
1-1-2  اهمیت ارزیابی و مدیریت عملکرد    4
2-1-2 آشنایی با مفهوم ارزیابی عملکرد    7
3-1-2 مفهوم و ماهیت مدیریت عملکرد    9
4-1-2 هدف مدیریت عملکرد    10
5-1-2 مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند    11
6-1-2 نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد    12

7-1-2 معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان    13

8-1-2  اهداف، کاربردها و انواع ارزیابی عملکرد    15
ب) انواع ارزیابی    16

9-1-2 شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها    17

10-1-2 اصول ارزیابی عملکرد    19
11-1-2 روشهای ارزیابی عملکرد    21
12-1-2 فرآیند ارزیابی عملکرد    22
13-1-2 مدل های ارزیابی عملکرد    26
شکل شماره 2-1: عناصر کارت امتیازی متوازن    30
14-1-2 مزایای ارزیابی عملکرد سازمان    30
15-1-2 سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت    31
16-1-2 بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدی EFQM    34
3-2 پیشینه تحقیق    36
1-3-2 تحقیقات داخلی    36
2-3-2 تحقیقات خارجی    40
منابع و مأخذ    43

ارزیابی مهاجرت اتباع افغانی در اعمال مجرمانه آنها در مشهد

ارزیابی مهاجرت اتباع افغانی در اعمال مجرمانه آنها در مشهد بزهکاری اتباع افغانی تاثیر مهاجرت بر بزهکاری ارزیابی مهاجرت اتباع افغانی در اعمال مجرمانه آنها در مشهد تأثیر مهاجرت اتباع افغانی در بزهکاری آنان در…

تحقیق جایگاه شرکت های چند ملیتی در چشم انداز اقتصادی آینده جهان

تحقیق جایگاه شرکت های چند ملیتی در چشم انداز اقتصادی آینده جهان دانلود تحقیق جایگاه شرکت های چند ملیتی در چشم انداز اقتصادی آینده جهان تعریف شرکتهای چندملیتی تاریخچه پیدایش شرکت های چند ملیتی ساختار…

دانلود پاورپوینت اقتصاد مقاومتی

دانلود پاورپوینت اقتصاد مقاومتی پاورپوینت در مورد اقتصاد مقاومتی و تحریم ها پاورپوینت در مورد محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی پاورپوینت اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اقتصاد مقاومتی جهت رشته…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبک های تصمیم گیری 48 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبک های تصمیم گیری 48 صفحه فصل دوم پایان نامه انواع سبک های تصمیم گیری مبانی نظری انواع سبک های تصمیم گیری پیشینه تحقیق انواع سبک های تصمیم گیری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حس تعلق مکانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حس تعلق مکانی کلمات کلیدی : مبانی نظری حس تعلق مکانی چارچوب نظری حس تعلق مکانی فصل دوم پایان نامه حس تعلق مکانی دانلود مبانی نظری حس تعلق مکانی پیشینه…

بررسی مشكلات حمل و نقل و ترافیك تهران و راهکارها

بررسی مشكلات حمل و نقل و ترافیك تهران و راهکارها ترافیك تهران مدیریت پاركینگ مشكلات حمل و نقل دانلود مقالات رشته حمل و نقل بررسی مشكلات حمل و نقل و ترافیك تهران و راهکارها دانلود…

پاورپوينت جمعیت شناسی

پاورپوينت جمعیت شناسی جمعیت شناسی ppt دانلود پاورپوینت جمعیت شناسی پاورپوینت در مورد جمعیت شناسی پاورپوینت درباره جمعیت شناسی دانلود پاورپوینت در مورد جمعیت شناسی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت جمعیت شناسی جهت رشته…

دانلود پاورپوینت مدل های کسب و کار الکترونیک

دانلود پاورپوینت مدل های کسب و کار الکترونیک پاورپوینت کسب و کار الکترونیک پاورپوینت روش های کسب و کار الکترونیک پاورپوینت شیوه های کسب درآمد الکترونیک پاورپوینت در مورد شیوه های کسب درآمد الکترونیک رفتن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت ملی دانشجویان 104 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت ملی دانشجویان 104 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت ملی دانشجویان مبانی نظری هویت ملی دانشجویان پیشینه تحقیق هویت ملی دانشجویان پیشینه داخلی هویت ملی دانشجویان…

ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی:اداره کل مالیاتی شهر سنندج)

ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی:اداره کل مالیاتی شهر سنندج) ارزیابی عملكرد كارت امتیازی متوازن داراییهای نامشهود ارزیابی عملکرد امور مالیاتی ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل BSC…